تائید روایت ایران توسط غیرایرانی‌ها | ادعای پهپاد ترکیه‌ای لاف از آب درآمد!

تائید روایت ایران توسط غیرایرانی‌ها | ادعای پهپاد ترکیه‌ای لاف از آب درآمد!

همشهری آنلاین: نه فقط مقامات ایرانی کشف محل حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور توسط پهپاد ترکیه‌ای را تکذیب کردند، بلکه حتی روایت‌های غیرایرانی نیز ادعای کش

همشهری آنلاین: نه فقط مقامات ایرانی کشف محل حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور توسط پهپاد ترکیه‌ای را تکذیب کردند، بلکه حتی روایت‌های غیرایرانی نیز ادعای کشف محل سقوط بالگرد ایرانی توسط پهپاد ترکیه را زیر سوال بردند.

فاصله چند کیلومتر محل حادثه و محل معرفی شده توسط پهپاد ترکیه‌ای: یکی از بررسی‌ها درباره کشف محل سقوط بالگرد ایرانی توسط تیم راستی آزمایی بی بی سی در لندن با توجه به تصاویر ماهواره‌ای انجام شده است. نتایج منتشر شده در بی بی سی که در بخش‌های مختلف خبری این تلویزیون بازتاب داشت حاکی از آن بود که نقطه اعلام شده توسط پهپاد ترکیه‌ای با محل دقیق سقوط بالگرد ایرانی بیش از 6 کیلومتر فاصله دارد.

دروغ گفتید: یکی از جنجالی ترین روایت‌ها درباره نادرست بودن کشف محل سقوط بالگرد ایرانی توسط پهپاد ترکیه‌ای از سوی یک افسر سابق ارتش ترکیه عنوان شده و او در پخش زنده تلویزیونی گفت: «دروغ گفتید و ستاد نیروهای مسلح ایران این دروغ را افشا کرد.» این اظهارات افسر سابق ترکیه که خود را یک نظامی وطن پرست معرفی می کند، با واکنش‌های بسیاری در ترکیه همراه بود.

کار تبلیغاتی: مجله آمریکایی فوربز که در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کند، درباره ادعای نقش پهپاد آکینجی در کشف محل سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران نوشته است که رسانه های ترکیه از همان ابتدای حادثه پوشش لحظه به لحظه پرواز پهپاد آکینجی را نشان دادند و اصرار داشتند که آکینجی محل سقوط هواپیما را پیدا کرده است. همچنین مقالاتی در مطبوعات ترکیه اصرار داشتند که آکینجی به دلیل نقشش در یافتن محل سقوط بالگرد ایرانی، یک پهپاد قابل اطمینان است. فوربز هدف از طرح چنین ادعاهایی در ترکیه و بزرگنمایی نقش پهپاد آکینجی در ماموریت مرتبط با بالگرد حادثه دیده ایرانی را، استفاده تبلیغاتی از پهپاد ساخت ترکیه برای فروش بیشتر در بازار می داند. این ادعا البته چندان هم بی راه نیست و «سلجوق بایراکتار»، رییس هیات مدیره شرکت بایکار ترکیه، درباره مشارکت پهپاد آکینجی در عملیات جست‌وجوی بالگرد ایرانی در اظهارنظری تبلیغاتی ادعا کرد: « پهپاد آکینجی تنها پهپاد موجود در جهان است که امکان اجرای چنین عملیاتی را در شرایط مذکور دارد.» ادعایی که با توجه به بالگردهای پیشرفته تر در جهان چندان درست به نظر می‌رسد و بیشتر به تبلیغات بازرگانی شباهت دارد.